اندیشه پیروزی نهایی نیروی حق و صلح و عدالت بر نیروی باطل و ستیز و ظلم ، گسترش جهانی ایمان اسلامی ، استقرار کامل و همه جانبه ارزشهای انسانی تشکیل مدینه فاضله و جامعه ایده آل و بالاخره اجرای این ایده عمومی و انسانی به وسیله شخصیتی مقدس و عالیقدرکه در روایات متواتر اسلامی از او به (مهدی) تعبیر شده است . اندیشه ای است که کم و بیش همه فرق و مذاهب اسلامی بدان مومن و معتقدند، زیرا این اندیشه به حسب اصل و ریشه قرآنی است . این قرآن مجید است که با قاطعیت تمام پیروزی نهایی ایمان اسلامی، غلبه قطعی صالحان و متقیان ، کوتاه شدن دست سمتکاران و جباران برای همیشه و آینده درخشان و سعادتمندانه بشریت را نوید داده است.(انبیاء / 105- اعراف / 128)

 

امید و آرزوی تحقق این نوید کلی جهانی انسانی در زبان روایات اسلامی "انتظار فرج" خوانده شده و عبادت ، بلکه افضل عبادات شمرده شده است و منتظران واقعی آن حضرت در زمره یاران سیدالشهداء(ع) قرار گرفته اند.

وظیفه ی اصلی ما به ساحت مقدس امام زمان(عج)چیست؟

با رسیدن به مقام تطهیر می توان به ساحت ایشان تشرف پیدا کنیم . امّا در آغاز باید به ایشان تشبه پیدا کرده و سپس تشرف.

حال سوال اینجاست که منتظران واقعی کیستند و چه خصوصیاتی دارند؟

وظیفه منتظران در زمان غیبت امام عصر (عج) چیست؟

آیا انتظار فرج نشستن و ساکن بودن و فقط دعا کردن برای فرج امام است یا نه؟

انتظار فرج خود محرکی است برای بپا خواستن و ایستادن در برابر باطل و چنانچه از روایات بر می آید ظهور مهدی(عج) موعود حلقه ­ای است از حلقه های مبارزه اهل حق و اهل باطل که به پیروزی نهایی اهل حق منتهی می شود و سهیم بودن یک فرد در این سعادت موقوف به این است که فرد عملا در گروه اهل حق باشد.(سوره نور / 55)

حال برای اینکه ما داخل در یاران امام قرار بگیریم ابتدا باید نسبت به امام تشبه پیدا کنیم یعنی طوری زندگی کنیم که مورد تایید امام قرار بگیریم. در این مجال بحث مورد نظر ما خودسازی ، و تخلیه از رذایل اخلاقی و رفتاری است ، انقلاب مهدی (عج) ابتدا باید در درون ما شکل پیدا کند. برای روشن شدن مطلب به شرح و تفسیر یک حدیث قدسی می پردازیم.

خداوند در معراج به پیامبراکرم(ص) می فرماید: از اهل دنیا دوری کن و از آنها بغض داشته باش و دوستدار اهل آخرت باش.

در این حدیث خداوند برای اهل دنیا 19 خصوصیت بیان می کند.

حضرت امیر(ع) از دنیا بدین صورت تعبیر می کنند: دنیا جایگاهی است که مورد نظر خدا نیست و حلال و حرام مخلوط است و شیرینی آن انتهایش تلخی است.

خداوند به حضرت داود(ع) می فرماید: دوستان من احتیاجی به اهتمام دنیا ندارند و من شیرینی عبادت را از اهل دنیا گرفته­ام.

دنیا را به اندازه کفاف خود بخواهید که این خواستن سیره نبی و آل نبی است.

اهل دنیا19 ویژه­گی دارند:

1- کسانی که زیاد غذا می خورند: دین مبین ما برای مقدار و اصل و کیفیت غذا برنامه دارد.

پیامبراکرم(ص) می فرمایند: زمانی بخور که گرسنه ای و زمانی دست بکش که گرسنه ای.

مقدارغذا: چه قدر بخوریم.کم بخوریم،یک سوّم برای غذا و یک سوّم برای آب و یک سوّم برای هوا.

اصل غذا:چه چیزی بخوریم. قرآن کریم می فر ماید : چیزی را بخورید که خدا به شما داده و اولاً حلال باشد وثالثاً طیّب باشد.

کم خوردن و معتدل خوردن باعث سالم بودن بدن و باهوشی می شود و پرخوری باعث قساوت قلب می گردد.

2- کسانی که زیاد می خندند:

پیامبراکرم(ص) به جبریئل فرمود: میکائیل چرا نمی خندد؟ ایشان فرمودند از وقتی که خداوند جهنم را خلق کرد میکائیل نمی خندد.

3- کسانی که زیاد می خوابند:

پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مادر حضرت سلیمان حضرت را نصیحت می کردند وگفتند:شب ها زیاد نخواب چون کسانی که

زیاد می خوابند در آخرت دستشان خالی است . یعنی اگر می خواهی در آخرت ثروتمند باشی شب زیاد نخواب.

امام صادق (ع) فرمودند : خواب زیاد هم دنیا را ضایع می کند و هم آخرت را.

4- کسانی که زیاد عصبانی می شوند: به هر دلیل عصبانی می شوندف قرآن کریم در سوره آل عمران آیه 134 می فرماید: (در هنگام عصبانیت اوّل خشم خود را فرو ببرید , دوّم طرف مقابل را ببخشید , سوّم بخشش کنید) .

امام علی (ع) فرمودند: غضب شاخه ای از جنون است که در صورت عدم کنترل و پشیمانی باعث جنون دائمی می گردد.

5- کم خشنود اند(قلیل الرضا): عذر خواهی کسی را نمی پذیرند و از کسی عذر خواهی نمی کنند.

پیامبراکرم(ص) فرمودند : اگر کسی عذر خواهی را چه راست چه دروغ نپذیرفت مشمول شفاعت من نمی شود.

امام سجاد (ع) می فرمایند : اگر کسی در گوش راستت فحش داد و اگر در گوش چپت عذرخواهی کرد بپذیر.

6- بی باک اند در گناه کردن:

آن چیزی که ما را نجات می دهد ادب است . ادبی که نسبت به خدا ، ائمه و انسان ها باشد و نمونه بارز ادب چیزی است که حضرت حرّ را نجات داد ادبشان به حضرت زهرا(س) بود.

7- نفس خودشان را به محاسبه نمی کشند:

بنده به مراتب عالی ایمان نمی رسد مگر با محاسبه نفس.

محاسبه یابد شدیدتر از محاسبه بین دو شریک باشد.

محاسبه باید به روش زندگی باشد نه به تعداد گناه، بلکه باید دید چرا گناه ازما سر زده است.

8- خیلی حرف می زنند(ادعا-لاف زدن)و حرف خیلی می زنند(وراجی- چرت و پرت):

یک نفر به پیامبراکرم(ص) عرض کرد که مرا نصیحت کنید، پیامبراکرم(ص) فرمودند: زبانت را نگه دار و بعد فرمودند: فکر می کنی جز محصول زبان عامل دیگری هست که آدم ها را توی جهنّم بفرستد؟

ابوحمزه ثمالی از امام زین العابدین(ع) نقل می کند: وقتی زبان از دیگر اعضای بدن سوال می کند که حالتان چطور است؟ می­گویند که خوبیم اگر تو اجازه دهی.

ریا و زبان اجر تمام اعمال نیک را از بین می برد و قرآن کریم می­فرماید مومن کسی است که عمل احسن را با خود به آخرت ببرد.

یک نفر رفت پیش پیامبراکرم(ص) و عرض کرد: من می خواهم آدم بشوم.باید چه کار کنم؟ پیامبر فرمودند:فقط به من قول بده که دروغ نگی. و آن فرد وقتی می خواست گناه بکند به خودش می گفت که اگر پیامبر از من پرسید من که نمی توانم دروغ بگویم پس این گناه را نمی کنم.

بدترین عذاب برای جناب ایوب(ع) زخم زبان های مردم بود.

9- اطلاعاتشان از دین کم است .

انسان دارای سه نوع مسئولیت است:

- نسبت به خالق

- نسبت به همنوع و مخلوق

- نسبت به خود

قرآن کریم می فرماید: نگه دارید خودتان و همسر و فرزندان خود را از آتش جهنم.

حضرت ابراهیم(ع) به خاطر 2 خصوصیت به مقام رفاقت با خدا رسید :

1- نماز شب 2- سفره داری

10- موقع عبادت کسل اند.

خدا به ما نزدیک است اما این نزدیکی برای ما ارزشی ندارد زیرا او علت است و ما معلول و او همچنان که به ما نزدیک است به سایر جانداران و جانوران نیز احاطه دارد . نزد خداوند چیزی محبوب تر از آنچه بر بندگان و واجب کرده است، نیست و با نوافل خدا عاشق بنده خواهد شد و در این صورت خدا او را از جاهای دیگر منقطع خواهد نمود.

رسول اکرم(ص) : برترین مردم عاشق عبادت هستند این مردم دیگر برایشان مهم نیست که زندگانی چگونه و چطور می گذرد سخت یا راحت.

11- مرگشان نزدیک امّا آرزو هایشان طولانی است.

همیشه در رویا است نه در واقعیت زندگی. امید رحمت است از سوی خداوند اگر امید و آرزو نباشد مادر به بچه شیر نمی دهد و هیچ باغبانی درختی نمی کارد و نباید این امید و آرزو باعث فراموشی مرگ، معاد و دین بشود.

حضرت سیدالشهداء(ع): اگر سه چیز برای بشر نباشد انسان خدا را بنده نبود که یکی از آنها مرگ است.

12- منفعتش برای موجودات دیگر کم است: یعنی بخیل اند.

13- در موقع خوردن خیلی شادند.

شاد بودن اشکال ندارد ولی ملاک شاد بودن باید رضایت خداوند را دارا باشد.

14- مردم را پست می شمارند، و تکبّر دارند.

امام صادق (ع): خدا اهل تکبر را در قیامت به صورت مورچه محشور می کند و آنان را زیر پای مردم می اندازدو اگر ذره ای کبر در دل کسی باشد خداوند او را وارد بهشت نمی کند.

15- اهل دنیا از خدا نمی ترسند: ولاکن خداوند در سوره ی آل عمران آیه 175 فرموده: بترسید، اگر اهل ایمانید. این فعل امر است یعنی باید بترسیم. این هایی که می گویند نباید از خدا ترسید این ها دچار وسوسه شیطان شده اند.

پیامبر(ص)فرمودند: اگر بدانید میزان خشم خدا را ̨ گمان می کنید که راه نجاتی وجود ندارد.

فقط یک گروه از گناهکاران می توانند به رحمت خداوند امید داشته باشند، گناه کارانی که از روی نادانی و جهالت دچار معصیت شده اند.

16-اهل دنیا موقع بهره مندی از نعمت شاکر نیستند و در موقع بلا و امتحان صابر نیستند.

شکر در مقابل نعمت 3 مرتبه دارد :1 - اعتراف به این که نمی توانند شکر کنند 2- به زبان شکر کردن

روزی 4 پای امام صادق(ع) فرار کرد و امام فرمودند که هر کس 4 پای من را بیابد من خداوند را آنگونه که شایسته است

شکر می کنم. مردم در زمان کوتاهی 4 پارا را پیدا کردند و به نزد امام بردند وامام فرمود : الحمد الله ربّ العالمین

3- شکر عملی (عالی تریم مرتبه شکر است که نعمت را در راه خدا مصرف کنیم)

صبر دارای 3 مرتبه است: 1- صبر در مقام اطاعت خدا 2- صبر در مقابل معصیت 3- صبر در مقابل مصیبت 4- صبر در مقام کمال و تکامل

آن وقت صبر در مصیبت چه می شود ̨ در یک نصف روز تمام عزیزانش را کشتند ̨ اون هم به اون وضعیت ̨ در مسیر اسارت چه بلاهایی که سرش نیامده ̨ آن وقت ملعون متکبّر وارد می شود و به حضرت زینب (س) می گوید: دیدی خدا با شما چکار کرد؟ فرمودند: جز زیبایی چیزی ندید‌‌‌‌م . این صبر در مصیبت است.

17- از کار خودشان تمجید می کنند(از خود راضی هستند).

مومن به اعمال نیک خود مغرور نمی شود.

18- مدّعی چیزی هستند که ندارند̨ اهل ریا هستند.

19- بدی های مردم را ذکر می کنند امّا خوبی هایشان را می پوشانند یعنی حسود اند.

حسادت منجر به غیبت می شود و گناه غیبت هفتاد مرتبه بیشتر از زنا می باشد.

سخت ترن کار انسان شدن و سخت تر از آن انسان ماندن و از آن سخت تر انسان مردن است.

به امید روزی که بتوانیم به خوبی تمامی وظایفمان را نسبت به ساحت مقدس امام زمان(عج) انجام دهیم.