یک خاطره:
بچه که بودم با تشویقها و اصرارهای پدر و مادرم تصمیم به رفتن مسجد کنار منزلمون گرفتم ولی بهنگام سجده نمازها همش دعا می کردم کاش نماز زودتر تموم بشه یا سجده ها را سریع ازشون بگذرند.
علت آن متاسفانه بوی بد و متعفن جورابها بود که فرش مسجد به آن بو آغشته شده بود
ای کاش احترام به نماز را پیش از یادگرفتن خود نماز یاد می گرفتیم.
در سوره مبارکه الاعراف آمده:
)* يَابَنىِ ءَادَمَ خُذُواْ زِينَتَكمُْ عِندَ كلُِّ مَسْجِدٍ وَ كُلُواْ وَ اشرَْبُواْ وَ لَا تُسرِْفُواْ إِنَّهُ لَا يحُِبُّ الْمُسرِْفِينَ((31(
برخی از مفسران (ابن کثیر) زینت را به معنی لباس گرفته اند هذه الآية الكريمة رد على المشركين فيما كانوا يعتمدونه من الطواف بالبيت عراة ، كما رواه مسلم والنسائي وابن جرير - واللفظ له - من حديث شعبة ، عن سلمة بن كهيل ، عن مسلم البطين ، عن سعيد بن جبير ، عن ابن عباس قال : كانوا يطوفون بالبيت عراة ، الرجال والنساء : الرجال بالنهار ، والنساء بالليل . وكانت المرأة تقول : فقال الله تعالى : ( خذوا زينتكم عند كل مسجد .
پوشیدن بهترین لباسهامون هنگام خواندن نماز
قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : " عليكم بالثياب البياض فالبسوها; فإنها أطهر وأطيب ، وكفنوا فيها موتاكم "
توصیه پیامپر به پوشیدن لباس سفید پاک و تمیز و کفن کردن مردها با آن لباس چرا که بهترین لباس لباس سفید است.
منبع:
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=49&ID=504#docu
طبرسی صاحب تفسیر مجمع البیان می فرماید:
اى اولاد آدم، لباسهاى نو و زيباى خود را در نماز جمعه و نماز عيد، بر تن بپوشيد. اين معنى از امام باقر (ع) است.
برخى گفتهاند: منظور تمام نمازهاست. عياشى به اسناد خود روايت كرده است كه امام حسن مجتبى (ع) هر وقت به نماز بر مىخاست، بهترين لباسهاى خود را مىپوشيد. علت را جويا شدند، فرمود:
)ان اللَّه جميل يحب الجمال فاتجمل لربى و هو يقول خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ فاحب ان البس اجود ثيابى(
يعنى خدا زيباست و زيبايى را دوست دارد. من براى خدايم خود را مىآرايم. او مىگويد: زينت خود را نزد هر نمازى به تن كنيد. دوست دارم كه بهترين لباسم را بپوشم.
علامه طباطبایی زینت را زینت باطنی تفسیر کرده : معناى (به همراه برداشتن زينت در موقع رفتن به سوى مسجد)آرايش ظاهرى نيست، بلكه آرايشى است معنوى كه مناسب با نماز و طواف و ساير عبادات باشد. پس معناى آيه بر مى گردد به امر به زينت كردن نيكو براى نماز و غير آن و اطلاق آن شامل نماز اعياد و جماعات و نمازهاى يوميه و ساير وجوه عبادت و ذكر مى شود
.
نتیجه:
اين آیه مى تواند هم اشاره به" زينتهاى جسمانى" باشد كه شامل پوشيدن لباسهاى مرتب و پاك و تميز، و شانه زدن موها، و به كار بردن عطر و مانند آن مىشود، و هم شامل" زينتهاى معنوى"، يعنى صفات انسانى و ملكات اخلاقى و پاكى نيت و اخلاص.
:: برچسبها:
نماز ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0